Maxtest!

I fredags var det dags för mig att göra mitt livs första maxtest. Har varit lite smånervös inför testet och hur det ska gå till. Mötte upp Håkan Jörgensen som hade hand om själva maxtestet, jättetrevligt och glad person som berättade hur testet skulle gå till.
 
Först uppvärmning i 10 minuter i 6-minuterstempo på ett löpband. Därefter höjs lutningen för varje minut/halvminut samtidigt som hastigheten ökas till 4.30-fart.
Tanken är att man ska komma upp i puls snabbt, och inte hinna samla på sig en massa mjölksyra i benen.

De första 10 minuterna var inga problem, lagom tempo och man fick upp pulsen en aning. Men så fort lutningen började läggas på kände jag att de började bli jobbigt. Längesen jag körde backlöpning. Men det var ju inte bara lutningen som lades på utan även hastigheten. Snabbt och brant.
Så redan efter någon minut började det kännas riktigt jobbigt. Det är verkligen inget man är van vid, och jag har väldigt svårt att pressa mig själv, vilket jag vill bli bättre på. För om man inte pressar sig själv, kommer man inte  bli bättre.

Efter ca 17 minuter var det så tungt, speciellt för benen, men även för andningen, att jag inte orkade mer.
Eller gjorde jag det? Innerst inne? Vem vet, inte lätt att avgöra. Kom i alla fall upp till 192 slag/minut.

Testet var mycket jobbigare än vad jag trodde det skulle vara, även att man bara höll på i 17 minuter så var man totalt slut. Men när man varvat ner och andningen kom tillbaka till normalt igen, kändes det inte som man hade sprungit. Konstig känsla det där. Kroppen var inte seg alls, som man kan känna efter ex ett milspass.
Det var mest hjärtat och lungor som fick jobba under de 17 minuterna som jag höll på ;)

Nu när testet är gjort ska jag utgå från min maxpuls när jag tränar. Så från och med nu ska jag börja springa med pulsklocka, som jag tidigare varit dålig på att använda. Då har har man verkligen bra koll på vilken nivå man springer på, och om man skulle vara sjuk någon dag, så syns det på pulsen.
Bra saker det där.


Min pulsklocka, som från och med nu ska bli min nya träningskompis =)


Kommentarer
Postat av: Anna Fogelström

Tack för tipset, du har en härlig blogg :) Alltid bra att få inspiration ifrån andra. /Anna

2010-01-25 @ 12:35:38
URL: http://annafogelstrom.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0