Pulslöpning!

Nu är det dags för lite ändring i mitt träningsprogram igen =) Ändrar hela tiden, men det är så man ska göra har jag hört! Så man inte hamnar i "träsket" och inte kommer någonstans. Där har jag varit, så jag vet hur det känns.

De kommande 8 veckorna kommer jag använda mig av min pulsklocka när jag springer, inte hastigheten, utan pulsen!
Långpasset kommer vara kvar, en gång i veckan som tidigare för att träna uthålligheten.
Tiden på långpassen varierar från gång till gång, men runt en timma. 

En gång i veckan ska jag köra tröskelpass i 40 minuter med en puls mellan 164-169 under hela passet. 


Och sen blir det ett intervallpass där jag ska börja med att springa 1+2+3+3+2+1 min med 1 min gång/joggvila mellan, och 2 minuters vila mellan seten, sedan utöka till 1+2+3+4+3+2+1 minuter för att sedan komma upp till 1+2+3+4+4+3+2+1 minuter. Pulsen ska vara 170-175 under intervallerna.



Så träningsprogrammet kommer se ut lite som innan, fast med små justeringar!

Körde mitt första pass idag, tröskelpasset, och det kändes lite annorlunda att springa efter pulsen istället för att springa med en viss hastighet. Men det var faktiskt riktigt kul! Kändes lätt att springa idag, kanske beror på att det var så jobbigt att springa maxtestet i fredags, så idag var det "a piece of cake" ;)

Jag springer fortfarande inomhus på löpbandet, men idag var jag riktigt sugen på att springa ute.
Men det är så halt och kallt, så jag väntar lite till!

Nu ska jag läsa fysik, sen är det dags för "Halv åtta hos mig".
Imorgon har jag fullt upp, heldag i skolan sen direkt till jobbet när jag kommer hem. Sånt är livet!

 

Kommentarer
Postat av: Wushu Cissi

Det är verkligen toppen att variera träningen sådär. Man måste ju faktiskt inte byta ut allt utan det räcker med sånna där små förändringar för att det ska bli en ny utmaning för musklerna. Kör hårt!

2010-01-27 @ 08:05:13
URL: http://ceciliamoberg.blogg.se/
Postat av: Sävsjötjej :)

hej marie. Jag bara undrar lite var någonstans du brukar springa. brukar vara ute och springa med men har tröttnat lite rundan jag brukar springa. Så har du några förslag på nya rundor ?



tacksamt!

2010-01-29 @ 12:26:37
Postat av: Marie

just nu springer jag inomhus, men när jag springer ute brukar jag variera lite. elljusspåret tycker jag är kanon, för där finns så mycket backar och man kan variera sig lite. då kan man lägga till och springa runt sjön om man vill det eller så brukar jag springa mountainbikebanan som går inne i skogarna vid elljusspåret. 5-kilometern är också väldigt bra. Annrs blir det Mejensjö, ut till Torset och tillbaka, Källerydrundan eller till Sneppen och tillbaka. Finns ju en massa man kan välja på egentligen. men jag tycker bäst om att springa i skogen ;)

2010-01-29 @ 18:16:19
URL: http://mariekarlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0